poniedziałek, 27 czerwca 2022

Debata Oksfordzka

 "Polska ma wysoki współczynnik tolerancji''

Dzisiejszy świat dostarcza nam licznych dowodów na to, że jedną z rzeczy, których najbardziej warto uczyć młodych ludzi, jest umiejętność dyskutowania  na podstawie siły argumentów (imperio rationis), a nie argumentów czerpanych z posiadanej siły, autorytetu i władzy (ratione imperii). Jeśli chcemy, żeby w przyszłości młodzież potrafiła pięknie różnić się między sobą, rozmawiać z osobami o odmiennych poglądach i nie obrażać się na myślących inaczej, powinniśmy zainwestować w edukację w tym zakresie. W rezultacie możemy oczekiwać jakże potrzebnej poprawy jakości debaty publicznej w naszym kraju. Tradycja organizowania debat oksfordzkich, mimo upływu czasu pozostaje wciąż żywa. Istnieje wiele stowarzyszeń kultywujących ten sposób dyskutowania, jak np. prestiżowe Oxford Union, czy Krakowskie Stowarzyszenie Mówców. W tego typu debatach brali udział wybitni naukowcy, artyści i politycy m.in. Stephen Hawking, Winston Churchill, Bill Clinton, Bon Jovi i Morgan Freeman. Debata oksfordzka to zorganizowany sposób dyskusji, w której biorą udział dwie drużyny: propozycji i opozycji liczące po czterech członków. Mówcy z obu drużyny występują przemiennie — najpierw mówca propozycji, potem opozycji, następnie kolejny mówca propozycji i kolejny opozycji itd. Wszyscy mówcy mają określone zadania, np. mówca drugi przedstawia główną linię argumentacji, a mówca czwarty podsumowuje debatę. Debata oksfordzka to także znakomite ćwiczenie intelektualne, które uczy formułowania i oceny jakości oraz siły argumentów, a także tak ważnej dla myślenia typu naukowego zasady racjonalnego uzasadniania przekonań, zgodnie, z którą stopień przekonania, z jakim głoszony jest dany pogląd, powinien odpowiadać stopniowi jego uzasadnienia.

10 czerwca 2022 w ramach projektu Erasmus + uczniowie z Koła Debat Oksfordzkich, które od wielu lat działa w naszej szkole, pod czujnym okiem nauczyciela historii, pana Jerzego Chamerskiego oraz koordynatorki projektu, Iwony Szwoch, przeszli eliminacje do Wielkiego Finału debaty na temat: Społeczeństwo polskie posiada wysoki współczynnik tolerancji''.
22 czerwca dwie drużyny próbowały poprzeć lub obalić wyżej postawioną tezę debaty. Dawni uczniowie naszego liceum, którzy stanowią trzon Fundacji Ergo weszli w skład jury i po burzliwych obradach zdecydowali, że zwyciężyła drużyna propozycji. Publiczność miała odmienne zdanie. Według obserwujących debatę uczniów zaproszonych gości to drużyna opozycji była bardziej przekonywująca.
Ten projekt był ostatnim przedsięwzięciem , którego nauczyciele i uczniowie dokonali w ramach Zadań Erasmus +.
 

Wszystkim gratulujemy! (zobacz)






























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz